Běh na pásu – zwift

Už jsem několikrát odpovídal na téma běhání na zwiftu, tak si to tu nachystám pro další zájemce.

Stejně jako jezdit na kole, můžeme ve zwiftu i běhat. Vybudovaný virtuální svět je opravdu škoda nevyužít i k možnosti běhat.

Spousty detailů, zvířat padajících z větví a dalších vtípků v okolí cest jsem si všiml až při běhu. Otázka je, jestli je v Alpách Yety?

Co potřebujete:

V každém případě nějaký spotřebič, v němž poběží zwift a bude komunikovat pomocí bluetooth nebo ant+ s čidly. (telefon, tablet, pc, smart tv – nemá-li ant+ kontakt, doplníme jej usb stickem)

Konkrétně k běhu potřebujeme buď:

-Jakýkoli pás + pod na botu (vlastně měřič kadence)

nebo

-pás se schopností posílat informace do přijímače/zwiftu

nebo

-Garmin Fenix 6 nebo 245 nebo 945, které nahradí ostatní snímače

Jak se kalibruje rychlost:

Na stránce, kde si párujete čidla, je u běžeckého pásu možnost kalibrace. Zwift Vás nechá běžet 40sekund ve 3 rychlostech, ty si vyberete, nastavíte je na pásu a běžíte. Tenhle postup využijete primárně u podu a hodinek. (Ze zkušenosti vím, že vliv na zobrazovanou rychlost má změna stylu, jakmile jsem unaven, nebo běžím jinak než během kalibrace, tak se ukáží nesrovnalosti. Čas od času to proto kalibruji.)

Co to umí:

Na stránkách zwiftu jsou vypsané typy běžeckkých pásů, které bluetooth komunikují se zwiftem. Pás ovšem pouze odesílá rychlost (případně kadenci) do zwiftu. V opačném směru se neodesílá nic. Trochu zklamání, zejména jestli přicházíte již se zkušeností s kola a smart trenažeru.

Moc jsem tomu nechtěl věřit, tak jsem se ptal – odpověď zwiftu na dotaz:  „You are correct that we don’t control incline or speed.“

stoupání – naklánění pásu zwift tedy nedokáže ovlivňovat, můžete si leda podle obrazovky volit na svém pásu sami. Předpokládám, že to ale zwift stejně nezaznamená, u běhu, jak vidíte, vůbec nezobrazuje nastoupané metry a ani po přenesení do garmina/stravy se získané metry neukáží, viz screen z garmina – získané metry

rychlost – rychlost pásu zwift sám opět nedokáže ovlivňovat, ovlivňujete opět vy. Přidáváte si sami podle potřeby v závodu, nebo podle tréningového plánu.

Segmenty

– Během běhu se nezobrazují žádné segmenty. Žádné cedule, žádná upozornění jako na kole. (Na stravě potom segmenty existují)

Tréningové plány

Zatím je k dispozici omezený počet plánů na 5, 10 a 21km. Trvá několik týdnů např.16 u půlmaratonu. Nabízí většinou 4 tréningy týdně a testy.

Tréningy se střídají, nechybí intervaly, běh pod prahem, vytrvalostní běhy i regenerační. Vše vypadá velmi promyšleně.

Výkon je Vám navolen podle dosahovaných rychlostí, takže se zvyšuje náročnost, jak se zlepšujete, nebo lze na začátku úroveň výkonu ovlivnit pomocí vložených časů, kterých dosahujete na různých distancích. Ty dáte v menu, tam, kde byste na kole měnili FTP (prostě tam kde v aplikaci můžete změnit jméno)

Běh Vás zwift plán nechá běžet jen po odpočinku, naopak Vám běh zruší, pokud jej neběžíte v daném týdnu. Běží u toho v posledních hodinách odpočet, jinak je tam napsáno, že je do některého dne.

Pokud jde o sklon, absolvoval jsem plán na 5 a teď 11 týdnů z plánu na půlku, nezaznamenal jsem, že by chtěl nastavit stoupání, tedy nechtěl nikdy běhat kopce. Ano, napíše na začátku myslím každého tréningu, že nemám zapomenout na sklon 1%, které má lépe simulovat běh venku.

Občas přidá nějakou další radu, doporučení, např. že si můžu přidat speed nad rámec, že se pokud mám čas mám více vyklusat, nebo že by byl dobrý strečink, že mám mávat rukama, nebo myslet na kadenci, pití. – Domnívám se ale, že to ale nereaguje na mě, že budou zprávy identické pro všechny. (např. napsal při long běhu, že ideální kadence je 160-180, přestože jsem tak běžel celou dobu.)

Závody a společné běhy

Běžců je opravdu málo, tedy pokud jste zvyklí na davy z cyklistického zwiftu. Závodů je tedy taky málo a sejde se do 100 lidí, kteří se okamžitě výkonnostě liší, takže běžíte-li s jedincem s Vaší rychlostí a taktikou, tak máte štěstí. (Pořadatelé běhu ve snaze zpopularizovat a poskytnout slabším běžcům zábavu, obvykle vypisují krátké distance a pak ještě druhá věc, stejní pořadatelé vypisují ten běh několikrát denně, tím ještě rozmělní účastníky.)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *